Verborgen asbest-risico’s in Denemarken

15-02-2007

Het gebruik van asbest is sinds 1988 in Denemarken verboden. Eind december kwamen echter berichten in de Deense pers dat de spoorwegen nog steeds met treinen rijden waarin het meest gevaarlijke blauwe asbest (crocidoliet) voorkomt. Deze treinen hadden al lang uit de roulatie moeten zijn genomen. De slechte staat van de asbest heeft jarenlang gevaren opgeleverd voor personeel en passagiers. De Deense arbeidsinspectie staat nu onder zware kritiek omdat men niet voldoende gecontroleerd heeft. Inmiddels hebben 22 voormalige medewerkers van de Deense Spoorwegen een vergoeding voor hun asbestziekte ontvangen. Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 16 januari 2007. Meer www.ibas.btinternet.co.uk

Landelijk Meldpunt Asbest: bijna 2100 meldingen in 2006

29-01-2007

Sinds de opening van het Landelijk Meldpunt Asbest op 1 mei 2006 zijn bijna 2.100 meldingen gedaan van asbest. Het gaat hierbij om meldingen van asbest in de bodem, in een weg- of erfverharding, in gebouwen of voorwerpen en als zwerfafval. Het meldpunt heeft deze meldingen afhankelijk van de situatie en de ligging van de locatie doorgestuurd naar de juiste overheidsinstantie (gemeente, provincie of VROM-Inspectie). Deze instantie beoordeelt de melding en treedt waar nodig op. Het Landelijke Meldpunt Asbest controleert steekproefsgewijs bij de melders of de meldingen adequaat zijn afgehandeld. Bron: senternovem.nl, 11 januari 2007. Meer senternovem.nl

China sloopt asbestschepen verantwoord

08-01-2007

De Deense rederij Maersk, eigenaar van het Nederlandse P&O Nedlloyd laat zijn schepen ontmantelen in China, waar de milieuregels en arbeidsomstandigheden onder internationaal toezicht – in ieder geval wat het slopen van schepen betreft – worden gerespecteerd. Maar door de duurdere arbeidsomstandigheden in China krijgen rederijen er 160 dollar per ton staal minder voor hun gesloopte schepen dan in India en Bangladesh. Hierdoor kiezen andere rederijen massaal voor de ‘scheepskerkhoven’ in laatstgenoemde landen, waar de sloop onder mensonterende omstandigheden gebeurt. Bron: NRC Handelsblad, 13 december 2006.

Veel meer asbest in schip Otapan

03-01-2007

In het schip de Otapan is bijna 77.000 kilo bruine asbest aangetroffen. Dat blijkt uit een inventarisatie die Staatssecretaris van Milieubeheer Pieter van Geel (CDA) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Eerder werd uitgegaan van 54 ton asbest. Nederland draait voorlopig op voor alle kosten rondom de terugkeer en verwerking van de Otapan. Afgelopen zomer vertrok de Otapan naar Turkije om daar gesloopt te worden. De Turkse autoriteiten lieten de tanker niet toe. De hoeveelheid asbest aan boord zou niet zoals op de papieren stond duizend kilo zijn, maar 54 ton. De Otapan werd daarom op 16 oktober door het ministerie teruggehaald naar de voormalige werf in Amsterdam. Van Geel verwacht de sanering van het schip nu in drie maanden te kunnen uitvoeren. Medio januari hoopt Van Geel de Kamer te informeren over de totale kosten van het project. Bron: ministerie van VROM, diverse kranten: oktober 2006 tot januari 2007

Paddestoelen verminderen schadelijkheid asbest

03-01-2007

Bepaalde paddestoelen verwijderen ijzer uit crocidoliet- en chrysotiel asbest. Dit ijzer kan na inademing van de asbest leiden tot een ontstekingsreactie in de longen. De Italiaanse onderzoeker Fubini adviseert paddestoelen te laten groeien op terreinen met asbestvervuiling om de schadelijkheid van de asbest te verminderen. Bron: Environmental Science & Technology, september 15 2006, pag. 5590-92.

EU-gids asbestrisico’s in het werk

07-12-2006

Het EU-Adviescommitee voor Veiligheid en Gezondheid heeft een gids gepubliceerd met praKtische tips om de risico’s van asbestblootstelling in het werk zoveel mogelijk te beperken. De gids is geschreven voor werkgevers, werknemers en arbeidsinspecteurs. Bron: EU, november 2006.

Asbestafval door oorlog in Midden Oosten

29-11-2006

De milieu-schade door de oorlog in Libanon zal nog decennia merkbaar zijn. De bombardementen en raketten zorgden voor het vrijkomen van asbest dat als warmte-isolatiemateriaal in de gebouwen verwerkt was. Bron: International Ban Asbestos Secretariat, 17 november 2006. Meer www.ibas.btinternet.co.uk

VROM dwingt gemeenten tot aanpak gevaarlijke complexen

14-11-2006

De VROM-Inspectie heeft in Gelderland en Overijssel 38 vervallen gebouwen ontdekt die direct gevaar opleveren voor omwonenden of voorbijgangers. Bij verschillende complexen werd los asbest gevonden. De gemeenten waarin de gevaarlijke panden liggen, zijn door de VROM-Inspectie direct benaderd om maatregelen af te dwingen bij de eigenaar of desnoods zelf maatregelen te nemen om de situatie veiliger te maken. Het gaat dan in de meeste gevallen om het plaatsen van een afzetting, zodat onbevoegden het terrein en het pand niet meer kunnen betreden. Alle gemeenten hebben toegezegd direct actie te ondernemen. Bron: ministerie van VROM, 10 november 2006. Meer http://www.vrom.nl/pagina.html?id=25084

Nieuw Asbestverwijderingsbesluit is beter handhaafbaar

26-10-2006

Volgens deskundigen van het Ministerie van SZW en VROM is het op 1 maart j.l. ingevoerde nieuwe Asbestverwijderingsbesluit beter handhaafbaar dan het vorige. Het nieuwe besluit brengt een aantal belangrijke veranderingen. Alle regels die betrekking hebben op opdrachtnemers zijn ondergebracht bij de arbo-regelgeving, de certificatiestructuur werd veranderd, de asbestinventarisatieplicht verscherpt en het aantal uitzonderingen sterk beperkt. De nieuwe elementen maken het besluit helderder en beter handhaafbaar. zo kunnen misstanden in de asbestverwijderingsketen beter worden aangepakt. Bron: Infomil Nieuwsbrief 43, september 2006, pag. 12. Meer www.infomil.nl

Asbestschip Otapan terug in Amsterdam

17-10-2006

Het asbestschip Otapan ligt sinds 16 oktober weer op zijn oude ligplaats in Amsterdam Noord. Het ministerie van VROM meldt dat eerst wordt bekeken welk bedrijf de hoeveelheid asbest in het schip gaat inventariseren, daarna wie de kankerverwekkende stof gaat verwijderen. Het schip moet uiterlijk 1 juni 2007 schoon zijn. Nederland draait voorlopig op voor alle kosten rondom de terugkeer en verwerking van de Otapan. Staatssecretaris Van Geel schat die vooralsnog op 1,5 tot 2 miljoen euro.Hij laat onderzoeken of de rekening kan worden verhaald op het Mexicaanse bedrijf Basilisk, dat eigenaar was van het schip toen het vertrok uit Amsterdam. Op zee is de Otapan eigendom geworden van de Turkse werf Simsekler, dat het schoongemaakte schip nog steeds wil hebben. Bron: ministerie van VROM, diverse kranten: 11-16 oktober 2006.