Verwarring over risicoklasse 1 asbestsaneringen

05-10-2013

Risicoklasse 1 asbestrisicosaneringen zijn zgn. laag risicosaneringen. Voor de verwijdering van asbest ingedeeld in risicoklasse 1 is het, volgens het Asbestverwijderingsbesluit niet verplicht om een voor asbestverwijdering gecertificeerd bedrijf in te schakelen. Het Arbeidsomstandighedenbesluit stelt echter wel eisen aan een risicoklasse 1 sanering, eisen die een gewone aannemer meestal niet weet. Een nadeel van verwijdering door een gewone aannemer is dat als tijdens de verwijdering sprake is van een onvoorziene omstandigheid het werk per direkt stilgelegd en overgedragen dient te worden aan een gecertificeerd asbestverwijderingsbedrijf. Indien de gewone aannemer niet in staat is om het gestelde in het Arbeidsomstandighedenbesluit aantoonbaar te maken, wordt het werk door een van de toezichthouders stilgelegd en kunnen hoge boetes worden uitgeschreven. Het is belangrijk dat de opdrachtgever (de eigenaar van het asbest) dit meeneemt in zijn overwegingen bij de keuze van de aannemer. Bron: asbestenbouw.com, 27 september 2013.

Misverstanden over asbest

05-10-2013

De Britse krant De Times publiceert een artikel van Prof. John Bridle, directeur van Asbestos Watchog Uk. Dit bureau probeert, volgens haar website, onnodige hoge kosten en bangmakerij bij asbestverwijdering tegen te gaan. Bridle stelt dat echte asbestslachtoffers de dupe zijn van misverstanden en onwetendheid overde risico s van verschillende asbestsoorten. De naam asbest is slechts een generieke titel voor een aantal totaal verschillende vezelachtige mineraalsoorten, soorten met gezondheidsrisico s die varieren van nihil tot aanzienlijk. Volgens Bridle heeft de Britse overheid in 1996 artikelen gepubliceerd die aantonen dat wit asbest (chrysotiel) geen mesothelioom veroorzaakt. 90% van alle in het Verenigd Koninkrijk gebruikte asbest was wit asbest. Veel producten die er in 1999 verboden zijn, hebben volgens Bridle daarom geen aantoonbaar risico. Daartegenover worden mesothelioomclaims ten gevolge van industriele asbestblootstelling vaak niet erkend als oorzaak van kanker, terwijl daar juist wel het grote risico lag op gezondheidsschade door blootstelling aan amfibool asbest. Bron: The Times, 27 september 2013.

Boete voor illegaal verwijderen asbesttegels

05-10-2013

De Inspectie SZW heeft een boete van 16.200 euro opgelegd aan een installatiebedrijf voor het illegaal saneren van asbest op een locatie in IJmuiden. De illegale sanering werd ontdekt door de Milieudienst IJmond. Het bedrijf verwijderde asbesthoudende cementtegels van een bitumendak. Er bleek in dit geval sprake van verschillende overtredingen. Zo waren de werkzaamheden niet gemeld, is onbeschermd en door een niet-gecertificeerd bedrijf het asbest verwijderd en is het afval niet op de juiste wijze verpakt. Bron: Inspectie SZW, 25 september 2013.

Nedstaal mag asbest gaan verwerken

01-10-2013

Het Alblasserdamse staalbedrijf Nedstaal heeft van de Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid (OZHZ) groen licht gekregen om als proef licht asbesthoudende metaalschroot te gaan verwerken. De vergunning wordt onder strikte voorwaarden verleend en geldt voor maximaal een jaar. De gemeenten Alblasserdam, Papendrecht en Hendrik-Ido-Ambacht gaan in beroep tegen het besluit. Volgens Nedstaal vallen de asbestvezels uit elkaar zodra ze in aanraking komen met vloeibaar staal van 1500 graden. Bron: Reformatorisch Dagblad, 17 september 2013.

Asbestregels voor schepen te streng

01-10-2013

Asbest dat vrijwel onbereikbaar in gebouwen zit, kan blijven waar het is, maar je moet er vanaf blijven. Uit schepen onder Nederlandse vlag moet binnen drie jaar echter wel alle asbest zijn verwijderd van de inspectie. Dat levert kostenposten op van miljoenen euro s. In elk ander land zijn ze daar veel rationeler in. Dat zegt Tineke Netelenbos, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse reders. Kan voor Nederlandse schepen niet dezelfde don’t touch-benadering gelden als voor gebouwen wordt gehanteerd? De Tweede Kamer beseft niet dat je niet uit de pas moet lopen met het buitenland als je je vloot wilt houden. De praktische oplossing van reders voor de onpraktische houding van de overheid: uitvlaggen naar een ander land, wat maar een paar duizend euro per schip kost. Momenteel is nog 40% van de Europese short sea vloot Nederlands. Daar moet de overheid rekening mee houden, vindt Netelenbos. Bron: VNO NCW, Forum, 17 september 2013.

Malafide saneringen speerpunt Inspectie SZW

26-09-2013

De aanpak van malafide asbestsaneringen is en blijft een speerpunt voor de Inspectie SZW. In 2012 zijn er 205 inspecties uitgevoerd naar illegale asbestsaneringen. Het gros van deze zaken kwam aan het rollen door signalen van toezichthouders uit de regio. Mark Geers, landelijk projectleider asbest licht de aanpak toe in de september nieuwsbrief van de inspectie. Bron: Nieuwsbrief September Inspectie SZW, September 2013.

Vervroegd pensioen door asbestblootstelling

25-09-2013

De Franse regering erkent dat ca. 500 arbeiders tussen 1997 en 1999 in de Honeywell remvoeringenfabriek van Conde sur Noreau aan asbest zijn blootgesteld. Zij mogen daarom vervroegd met pensioen. Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 1 september 2013.

Rwanda plant asbestverwijdering

25-09-2013

Rwanda implementeert op dit moment een nationaal plan om asbestdaken te verwijderen. Deskundigen schatten dat inmiddels meer dan tweederde van het besmette materiaal is verwijderd. De komende drie jaar wordt de rest verwijderd. Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 14 september 2013.

Indiase Rajasthan gaat asbestose compenseren

25-09-2013

De regering van de Indiase deelstaat Rajasthan zal een zgn. Pneumoonciose Commissie opzetten. Die commissie zal 35.000 us-dollar compensatie uitkeren aan mensen met asbestose. Het gaat vooral om mijnwerkers die daarop onderzocht worden. Bron: International Ban Asbestos Secretariat, 17 september 2013.

Nederland wil strenger asbestbeleid EU

25-09-2013

Nederland maakt zich in Europa sterk voor een strenger asbestbeleid. Dat staat in een brief aan eurocommissaris Andor (Werkgelegenheid) die ondertekend is door minister Asscher (Sociale Zaken) en sociale partners. Voor asbest geldt in Europa nu een grenswaarde van 0,1 vezel per milliliter ingeademde lucht. Dat wordt gemeten over een periode van acht uur. Nederland zit nu al op een maximum van 0,01 vezel per milliliter. En het voornemen is om die norm verder aan te scherpen tot 0,001 vezel, zo staat in de brief. De werkgevers, vakbeweging en de Nederlandse overheid vinden de europese norm onverantwoord en adviseren de Europese Commissie om een scherpere norm voor de blootstelling aan asbest op te stellen. Bron: Telegraaf, 13 september 2013.