VK: terugvordering kosten medische behandeling

18-03-2014

In Wales en Schotland zijn wetsvoorstellen ingediend die het de National Health Service mogelijk maakt de kosten van behandeling van asbestslachtoffers bij aansprakelijke bedrijven en verzekeraars terug te vorderen. De Associatie van Britse Verzekeraars heeft tegen de rechtmatigheid van deze voorstellen bezwaar aangetekend. Bron: Lloyds Asbestos Litigation Reporter, 4 januari 2014., The Times, 22 februari 2014

35 miljoen pond voor asbestslachtoffers scheepswerf

15-03-2014

Het Britse Ministerie van Defensie heeft tussen 2001 en 2013 35 miljoen pond schadevergoeding uitgekeerd aan arbeiders die door asbestblootstelling op een scheepswerf in Plymouth ziek zijn geworden. Tussen 2006 en 2013 ging het om 273 slachtoffers. De hoogste vergoeding was 719.000 pond, de laagste 3.700 pond. Bron: The Plymouth Herald, 3 maart 2014.

Belgisch Asbestfonds erkent bijna 2000 slachtoffers

04-03-2014

Het Belgische Asbestfonds heeft tussen 1 april 2007 en 31 december 2013 bijna 2000 mensen erkend als asbestslachtoffer. In totaal gaat het om 1360 mensen met pleuraal mesothelioom (longvlieskanker) en 699 mensen met asbestose. Van de mesothelioomslachtoffers zijn 993 mensen via het werk aan asbest blootgesteld. Het meest getroffen zijn mensen die ruwe asbest verwerkten, maar onder de slachtoffers zijn ook loodgieters, lassers, metaalarbeiders, bouwvakkers of dokwerkers. Bron: Fonds voor Beroepsziekten, 28 januari 2014.

Geen regeling asbestsanering ovens bakkerijen

04-03-2014

Bakkers die nog werken met ovens waarin asbest is verwerkt, draaien zelf op voor de kosten van vervanging of revisie daarvan. Het ministerie van Infrastructuur & Milieu (I&M) laat desgevraagd weten dat er geen overheidsregeling is voor de sanering van asbest in bakkerij-ovens. De vervanging van oude ovens komt voor rekening van de bakker zelf. De Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemers Vereniging (NBOV) verwacht dat het niet nodig is om de politiek aan te sporen een dergelijke regeling voor de bakkerij in het leven te roepen. Volgens een woordvoerder trekt de overheid voor dit soort zaken over het algemeen alleen geld uit als er sprake is van een wezenlijk probleem. Binnen de ambachtelijke bakkerij is dit, zoals het er nu naar uitziet, niet aan de orde. Bron: bakkerswereld.nl, 23 januari 2014.

Malafide asbestverwijdering op waddeneiland

04-03-2014

De Inspectie SZW heeft een aannemersbedrijf uit Overijssel een boete opgelegd van 48.600 euro voor malafide verwijdering van asbesthoudende materialen op een locatie op het eiland Terschelling.Tijdens een controle constateert de inspectie dat op een bouwlocatie allerlei beschadigingen aan asbesthoudende golfplaten zijn aangebracht. Werknemers van het aannemersbedrijf hebben deels een asbesthoudend golfplatendak (circa 760 m2) afgebroken. Ze zijn daarbij met grof materiaal (hamers) te werk gegaan. De Inspectie SZW constateerde tien verschillende overtredingen van de arbowet en regelgeving, waardoor er een boete van in totaal 48.600 euro is gegeven aan het bedrijf. Bron: Inspectie SZW, 4 februrari 2014.

Transparantie asbestbranche vereist

04-03-2014

Nadat twee jaar geleden de Nationale Ombudsman al oordeelde dat de Raad voor Accreditatie (RvA) voor de asbestbranche meer transparant moet zijn, kwam ook de rechtbank eind 2012 tot oordeel dat dit orgaan op onhoudbare gronden informatie achterhield. De Raad is een bestuursorgaan dat in opdracht van het Ministerie van SZW toezicht uitvoert op laboratoria. Dit toezicht onttrekt zich echter volledig aan het blikveld van de burger. Nadat asbestvewijderaar Horyon een klacht over een laboratorium bij de RvA had Ingediend, wilde de Raad in eerste instantie niets aan Horyon kwijt vanuit de gedachte dat klagers zoals Horyon zogenaamde derden zouden zijn met wie zij niet wenste te communiceren inzake bevindingen over klanten. Bron: asbestenbouw.com, 15 januari 2014.

Openbaarmaking inspectiegegevens asbestovertreders

25-02-2014

De Inspectie SZW gaat de inspectiegegevens van individuele bedrijven stapsgewijs meer openbaar maken. Doel hiervan is om volledige en betrouwbare informatie over controles te bieden. Dat schrijft minister Asscher aan de Tweede Kamer. In eerste instantie gaat het om het openbaar maken van overtredingen waar milieu-informatie een rol speelt, zoals bedrijven die de regels inzake asbestsanering overtreden. De Inspectie SZW verwacht in het tweede kwartaal van 2014 te beginnen met het openbaar maken van deze gegevens. Bron: rijksoverheid.nl, inspectie szw.nl, 21 februari 2014.

Asbest in de broodindustrie – Kamervragen

20-02-2014

In antwoord op SP-kamervragen asbest in de broodindustrie meldt minister Asscher (SZW) dat het de verantwoordelijkheid van werkgevers is om mogelijke arbeidsrisico’s in kaart te brengen en adequate beheersmaatregelen te treffen. Dit alles in het kader van de zorg voor de gezondheid en veiligheid van het personeel. De beheersmaatregelen op dit punt dekken over het algemeen ook de risico’s voor de consument voldoende af. Op verzoek van twee werkgevers-organisaties in de (industriele) bakkerssector gaat de Inspectie SZW met hen in overleg over een brancheaanpak. Voor de Voedsel- en Warenauthoriteit (NVWA) is het voorkomen van contaminatie van levensmiddelen een speerpunt van het beleid. Specifieke contaminatie, zoals in dit geval asbest uit verouderde ovens, zal onder de aandacht gebracht worden bij inspecteurs zodat het beoordeeld wordt bij toekomstige audits en inspecties. De minister meldt bovendien dat het RIVM op basis van epidemiologische studies concludeert dat geen duidelijk verband kan worden aangetoond tussen het eten van asbest (orale blootstelling) en een verhoogde kankerincidentie. In dierenexperimenten zijn geen carcinogene effecten waargenomen na orale blootstelling. Bron: rijksoverheid.nl 10 februari 2014.

Sancties voor certificerende en keurende instellingen asbestsector

13-02-2014

Certificerende en keurende instellingen (cki’s) in de asbestsector zijn de afgelopen jaren terughoudend geworden als het gaat om het opleggen van sancties. Daarmee worden de strengere regels voor het verwijderen van asbest, die per 1 februari 2012 gelden, niet goed toegepast. Dit concludeert de Inspectie SZW uit een onderzoek nadat sinds februari 2012 een nieuw certificatieschema asbestverwijdering van kracht is gegaan. De minister van SZW meldt hierop in een brief naar de Tweede Kamer dat de onderzoeksresultaten voor hem aanleiding zijn om op korte termijn maatregelen te nemen naar de cki s . De Inspectie SZW zal de uitvoering hiervan op zich nemen. Nadat de maatregelen opgelegd zijn, zal de minister de Kamer hierover informeren. Bron: Inspectie SZW en rijksoverheid.nl, 20 januari 2014.

Kritiek op asbestpolitiek

30-01-2014

De politiek heeft in het asbestdossier tonnen boter op het hoofd, aldus een handhavingsjurist in Trouw. Eerst een bekend gevaarlijke stof veel te lang toestaan ten faveure van het bedrijfsleven, vervolgens het grotendeels privatiseren van het toezicht op asbestverwijdering, met desastreuze gevolgen. Als klap op de vuurpijl stimuleert en subsidieert de overheid de sanering van niet zo heel gevaarlijk asbest (de golfplaten daken) en worden de veel gevaarlijker inpandige toepassingen als amosietplaten en asbestkoord (als in die ovens) grotendeels ongemoeid gelaten. De discussie over asbestbrood zweeft naar zijn mening geheel in de lucht. Het is volstrekt onduidelijk welke soort asbest, in welke hoeveelheid en in welke vorm is vrijgekomen en/of vrijkomt in deze ovens. Dat betekent dat er geen zinnig woord te zeggen is over de eventuele risico’s die daarmee samenhangen. Bron: Trouw, 15 januari 2014.