Overijssel krijgt 1 miljoen euro voor saneren asbestdaken

17-06-2014

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) trekt 1 miljoen euro uit om asbestdaken op bedrijventerreinen in de provincie Overijssel te laten saneren. Met de subsidie beloont de staatssecretaris de provincie voor haar stimulerende aanpak en rekent zij op nog meer gesaneerde daken. De provincie Overijssel benadert bedrijven actief om hun asbestdaken aan te pakken. Zij doet dat samen met gemeenten en kennisinstellingen. Bedrijven krijgen vervolgens hulp bij de afweging hun asbestdak te saneren en om eventueel te investeren in zonnepanelen of isolatie. Bron: rijksoverheid.nl, 2 juni 2014.

FNV doet oproep voor asbestregister

16-06-2014

Werknemers moeten in een register kunnen vastleggen waar en wanneer ze met asbest hebben gewerkt. De vakcentrale FNV deed deze oproep in aanloop naar Workers Memorial Day . Het asbestregister moet het makkelijker maken om later te bewijzen dat iemand ziek is geworden door het werken met asbest. Het duurt meestal tientallen jaren voordat men na de blootstelling ziek wordt. Het IAS werkt momenteel aan een asbestblootstellingsregister dat mensen die met asbest in aanraking komen die mogelijkheid zal bieden. FNV zou ook willen dat in het register te vinden is uit wat voor soort gebouwen welk type asbest is verwijderd en op welke manier dat is gedaan. Door kennis en expertise over asbestverwijdering te bundelen, wordt asbestsanering in de toekomst efficienter. Bron: FNV, 25 april 2014.

Ontbreken vast bestek nekte project SS Rotterdam

15-06-2014

Het ontbreken van een vast bestek voor de renovatiewerkzaamheden aan het schip SS Rotterdam, heeft het project uit de hand doen lopen. Dat zei Martien Kromwijk, de voormalige bestuursvoorzitter van Woonbron bij de openbare verhoren van de parlementaire enquêtecommissie woningcorporaties. Het stoomschip kostte uiteindelijk 257 miljoen euro, terwijl 6 miljoen was begroot. Een deel van de kosten werd veroorzaakt door zwaardere asbestnormen, waar Woonbron volgens Kromwijk mee te maken kreeg. Ook andere bouwvoorschriften zorgden voor een extra kostenpost. Het verwijderen van het asbest bleek moeizamer dan gedacht. Bedoeling was het binnenwerk van het schip in tact te laten. Dat lukte echter niet. Bron: Cobouw, 6 juni 2014.

 

Verbod op asbesthoudende daken en gevelbekleding naar verwachting per 2024

10-06-2014

In antwoord op kamervragen meldt staatssecretaris Mansveld (I en M) dat ze de maatregel voor een verbod op asbesthoudende daken en gevelbekleding per 2024 dit jaar in procedure brengt en streeft naar inwerkingtreding op 1 januari 2016. Eigenaren van asbestdaken hebben dan dus nog 8 jaar de tijd om daaraan te voldoen. Op dit moment is voor 430.000 m2 te verwijderen asbestdaken subsidie toegewezen of bijna toegewezen. Als de aanvragen die zich in het volledige aanvraagproces bevinden worden meegeteld, loopt het aantal op tot ongeveer 1 miljoen m2. Het streven om met de provinciale regelingen 4 miljoen m2 extra asbestdaken te saneren, is dus nog niet gerealiseerd. In 2012 lag er in Nederland in totaal nog 97 miljoen m2 asbestdak op agrarische gebouwen. Bron: rijksoverheid.nl, 25 april 2014.

Singapore verscherpt regels asbestsanering

01-06-2014

Singapore heeft per 1 juni nieuwe asbestregels ingevoerd voor sloop en renovatie. Een verplichte asbestinventarisatie, het nat houden van asbesthoudend materiaal en verwijdering door gecertificeerde partijen zijn onderdelen van de nieuwe regeling. Bron: The Straits Times, 24 mei 2014.

Werknemer asbestbranche beter beschermd

28-05-2014

De Ministerraad heeft ingestemd met een besluit van minister Asscher (SZW) dat de regels voor werken met asbest strenger worden. Werknemers in de asbestsector mogen in de toekomst aan nog minder asbest worden blootgesteld dan nu het geval is. Op dit moment is de maximale hoeveelheid asbestvezels waarmee een werknemer in ons land in aanraking mag komen, ruim lager dan de Europese norm. Het risico om asbest in te ademen is daarmee voor hen al minimaal. De Gezondheidsraad adviseerde de minister om de norm toch nog verder aan te scherpen. Zo wordt de kans dat een werknemer ziek wordt door het inademen van asbestvezels verder verkleind. De minister neemt dit advies nu over. De aangescherpte asbestregels worden in twee fases ingevoerd. Per 1 juli 2014 wordt de blootstellinggrens voor zogenoemd chrysotiel-asbest vijf keer strenger dan nu het geval is. Bij 85% van de asbestsaneringen in ons land gaat het om deze asbestsoort. Voor werken met zogenoemd amfibool-asbest wordt de norm ruim 30 keer zo streng. De ingangsdatum voor laatstgenoemde aanscherping wordt later dit jaar bepaald, maar zal niet eerder dan 1 januari 2015 zijn. Bron: rijksoverheid.nl, 28 mei 2014.

Asbest kost scholen onverwacht veel

17-05-2014

Twee basisscholen uit Harmelen moeten een tegenvaller van 142.000 euro incasseren in de sanering van hun panden. Door miscommunicatie en een incompleet asbestadvies dreigt een strop van 142.000 euro. De schoolbesturen moeten dit zelf zien te verhalen op de hoofdaannemer. Bij de sanering van de twee scholen in 2013 is alle asbest uit de gebouwen gehaald.Terwijl daaraan werd gewerkt, kwam nog meer asbest tevoorschijn. Dit zat in gedeelten die de inspecteur vooraf niet kon bezoeken. De gemeente zegt nu dat de inspecteur alerter had moeten zijn en had moeten waarschuwen dat daar ook rommel te verwachten was. Nu is het door de saneerder als meerwerk opgegeven. Verder ontstond schade in de gebouwen omdat een onderaannemer allerlei kabels en leidingen op eigen gezag had doorgeknipt wat niet had mogen gebeuren. Ook hieraan zat meerwerk vast. De hoofdaannemer vergat vervolgens om die onderaannemer aansprakelijk te stellen. Bron: AD, 3 mei 2014.

Asbestcompensatie in Duitsland

15-05-2014

Beroepsgerelateerde asbestslachtoffers kunnen in Duitsland in aanmerking komen voor schadevergoeding via een beroepsrisicoverzekering. Dat lukt maar 1 op de 4 slachtoffers volgens een presentatie van Duitse asbestslachtoffergroepen op het Duitse kankercongres in februari dit jaar. Rigide regels vormen de grootste barriere. Van de 33.499 asbestgerelateerde longkankerclaims werden tussen 2002 en 2011 maar 7.340 (22%) toegekend. Voor mesothelioom was dat 67% (8.674 van 13.100). In dezelfde periode zijn meer dan 16.000 mensen in Duitsland aan een asbestgerelateerde ziekte overleden. Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 28 april 2014.

Kamerbrief reactie op uitdaging asbestproblematiek

15-05-2014

Minister Asscher (SZW) reageert op het rapport De Uitdaging waarin onder andere wordt gesteld dat de effectiviteit van het asbestverwijderingsproces waarschijnlijk aanzienlijk kan worden verhoogd. Asbest kan goedkoper, veiliger, sneller en met een hogere kwaliteit worden verwijderd door het aantal regels en verplichte processtappen te verminderen, aldus de auteurs. Volgens de minister is een veilige omgang met en verwijdering van asbest het oogmerk van de huidige regelgeving. Dit is en blijft echter primair de verantwoordelijkheid van de betrokken eigenaren, opdrachtgevers en werkgevers. Verder staan Asscher en de staatssecretaris van I & M open voor mogelijkheden om het systeem van asbestinventarisatie en -verwijdering te vereenvoudigen. Daarbij blijven veiligheid voor burger en werknemer voorop staan. Hierbij is een voortrekkersrol weggelegd voor de betrokken partijen uit de sector. Oprichting van een nieuwe asbestautoriteit biedt volgens de minister geen meerwaarde en is daarom niet aan de orde. Met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn momenteel gesprekken over mogelijkheden om kennis te versterken en te ontsluiten ter ondersteuning van de rijkstaken die gericht zijn op de beheersing van (arbeidsgerelateerde) risico’s van asbest. Bron: rijksoverheid.nl, 12 mei 2014.

Kritiek op onderzoek kosten verlaging grenswaarden

07-05-2014

In een artikel op asbest en bouw.com wordt vanuit het oogpunt van eigenaren van gebouwen en opdrachtgevers een aantal kritische noten geplaatst bij het onderzoek dat in opdracht van het Ministerie van SZW is uitgevoerd waarbij de (meer)kosten als gevolg van de verlaging van de asbestgrenswaarden en de herziene NEN 2990 zijn gekwantificeerd. Conclusie is dat de onderbouwing en daarmee ook de uitkomsten van het onderzoek, verricht door bureau Panteia sterk in twijfel kunnen worden getrokken. Een meer reele inschatting zal een aanzienlijke impact hebben op het prijsniveau van de saneringswerkzaamheden. Voor vastgoedeigenaren en woningcorporaties zal dit betekenen dat zij na invoering van de verlaging van de grenswaarden, met hetzelfde budget veel minder saneringen kunnen uitvoeren. Dit zal resulteren, zolang er geen toereikend budget vrijgemaakt kan worden, in uitstel van asbestsaneringen en de daarmee samenhangende renovatieprojecten. Dit zal indirect, ook landelijk, een economisch gevolg hebben. In de praktijk zal het ook tot gevolg hebben dat huurders en/of bewoners vaker zullen worden aangezet om zelf de asbest te saneren. Dit zal vervolgens weer ongecontroleerde saneringen in de hand werken. Bron: asbestenbouw.com, Jan Horyon, april 2014.