Veel illegale asbestverwijdering in Belgie

01-04-2012

Elke dag ontdekt de Belgische politie meer dan drie gevallen van zware afvalcriminaliteit. Het meeste geld verdienen criminelen met gevaarlijk, industrieel afval, zoals asbest en chemische stoffen. Dat wordt dan illegaal opgemengd, liefst in vloeibare vorm. Ook worden systematisch heffingen omzeild door te doen alsof de verwerking ecologisch gebeurt in de vorm van recycling. Andere manieren zijn het dumpen van het afval op plaatsen waar dat niet mag of het illegaal verschepen naar met name Afrika of voormalige Oostbloklanden. Ruim 779 van de 1118 gevallen van zware afvalcriminaliteit zijn vastgesteld bij bedrijven. Een deel werkt volledig illegaal, een ander deel combineert legale met illegale activeiten. Belgisch tijdschrift De Tijd, 17 maart 2012.

Eu stelt nieuwe regels sloop schepen voor

27-03-2012

De Europese Commissie heeft nieuwe regels voorgesteld om ervoor te zorgen dat Europese schepen enkel worden gesloopt in inrichtingen die voldoen aan normen inzake arbeidsveiligheid en milieuverantwoord beheer. In 2009 is meer dan 90 % van de Europese schepen ontmanteld in inrichtingen die niet aan de huidige OESO normen voldeden. Het aantal Europese sloopschepen is aanzienlijk: 17 % van het tonnage in de wereld is onder EU-vlag geregistreerd. De wereldwijde verbetering van scheepsontmantelingspraktijken is daarom een prioriteit voor de EU. Bron: visserijnieuws.nl, 24 maart 2012.

Vertraging NS door asbestmelding

27-03-2012

De NS had op 26 maart te kampen met vertragingen van meer dan een uur omdat bij werkzaamheden in de Schipholtunnel mogelijk asbest was vrijgekomen. Spoorbeheerder ProRail vond echter niets, waarna de tunnel weer werd vrijgegeven. Bron: nos.nl, 26 maart 2012.

Wensballonnen uit handel wegens asbest

18-03-2012

Ruim 60.0000 Chinese wensballonnen van twee importeurs zijn uit de handel gehaald omdat er asbest in de koorden zit. Dat meldde de Inspectie Leefomgeving en Transport vrijdag. Wensballonnen zijn een soort mini-heteluchtballonnen die worden opgelaten bij feestelijke gebeurtenissen. De ballonnen worden meestal via internet verkocht, aldus de inspectie. Deze ballonnen zijn schadelijk voor de gezondheid van degenen die ze oplaten. Ook zijn ze schadelijk voor de natuur, waar ze na hun vlucht in terechtkomen. Bron: ANP, 16 maart 2012.

Asbest in gipsplaten

13-03-2012

Volgens Phelka & Finley (2012) zijn er geen duidelijke aanwijzingen dat asbesthoudende gipsplaten een gezondheidsrisico opleveren. Dit omdat de asbestvezels in dit product korter dan 5 um zijn en van het minst gevaarlijke chrysotiel type (wit asbest). Verder blijft het cumulatieve asbestblootstellingsniveau bij dit type product onder de risicogrens voor ziekten aan de luchtwegen. Bovendien is bij studies geen verhoogde sterfte aan asbestgerelateerde ziekten bij installeerders van gipsplaten gevonden. Bron: Phelka, A.D. & Finley, B.L. (2012).

Asbestblootstelling door verven van treinen

01-03-2012

Meer dan een dozijn Zwitserse arbeiders zijn aan asbest blootgesteld toen zij asbesthoudende verf gebruikten bij het verven van treinstellen. Bron: mesothelioma-facts.com, 21 februari 2012.

Te weinig asbestinventariseerders

15-02-2012

Te weinig personen beschikken over papieren om gebouwen op asbest te mogen onderzoeken. Dat stelde staatssecretaris Atsma (milieu) begin februari in een debat in de Tweede Kamer. De branche reageert wisselend. Volgens een woordvoerder van de Vereniging voor Onderzoek naar Asbest en Milieubedreigende stoffen (VOAM) is het eigen schuld. Een inventariseerder moet sinds 1 februari een nieuwe certificaat hebben (Deskundig Inventariseerder Asbest, red). De politiek drong daarop aan. In de praktijk betekent het dat de branche daardoor voorlopig een derde van de oorspronkelijke capaciteit kwijt is en opschorting van de nieuwe regels wil. Volgens ingenieursbureau Oesterbaai van de website Asbestopschool.nl zijn er echter wel voldoende asbestdeskundigen beschikbaar om alle schoolgebouwen binnen een jaar op asbest te onderzoeken. Bron: cobouw, 3 februari en nieuwsbank, 9 februari 2012.

Veilige sloop asbestschepen in China

08-02-2012

In de Chinese haven van Jiangyin worden schepen met asbest minder onveilig gesloopt dan op de stranden van India, Bangladesh en Pakistan. In deze landen wordt de praktijk van het beachen toegepast, vooralsnog de makkelijkste en voordeligste manier. Een schip vaart het strand op en wordt vervolgens zonder beschermende maatregelen ontmanteld. De asbest wordt gewoon ergens in de grond begraven. Meer dan de helft van de schepen wordt op deze manier gesloopt. In Jiangyin worden de vaartuigen stelselmatig uit elkaar gehaald. Al het materiaal wordt gesorteerd en alle schadelijke stoffen worden opgevangen volgens een nauwgezet plan dat van tevoren is opgesteld. De asbest wordt vervolgens in speciaal door de overheid aangewezen depots gestort. Cold recycling is in China verboden: al het schroot moet opnieuw versmolten worden voordat het weer als staal gebruikt mag worden. Een sloopschip met een gewicht van gemiddeld 15.000 ton levert daardoor in China wel zo’n 600.000 dollar minder op dan in India. Bron: Financieel dagblad, 10 januari 2012.

EU exporteert asbest naar Azie

01-02-2012

Ondanks een verbod exporteert de EU jaarlijks tot 3000 ton in sloopschepen verwerkte asbest naar de stranden van Zuid-Azie. In 2011 was Griekenland de grootste “dumper”(met 100 schepen), gevolgd door Noorwegen (24 schepen), het Verenigd Koninkrijk (13 schepen), Nederland (12 schepen) en Duitsland (11 schepen). Nog steeds wordt ca. 80% op stranden in landen als Bangladesh, India en Pakistan op een onveilige manier gesloopt. Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 25 januari 2012.

Geen asbestrisico door oude vliegtuigmotoren

26-01-2012

Leerlingen, docenten en Defensiemedewerkers die met oude asbesthoudende vliegtuigmotoren hebben gewerkt, hoeven zich geen zorgen te maken. Uit onderzoek is gebleken dat de straalmotoren geen gezondheidsrisico’s opleveren. Ook is het niet aannemelijk dat normen voor blootstelling aan asbest zijn overschreden. Dat schrijft minister Hillen van Defensie aan de Tweede Kamer. Defensie besloot ruim een jaar geleden bepaalde vliegtuigmotoren terug te halen die in de jaren ’80 en ’90 aan scholen waren uitgeleend om aan te sleutelen. Het ging onder meer om motoren van de F-104 Starfighter. Bron: ANP, 18 januari 2012.