Asbestblootstelling door verven van treinen
01-03-2012Meer dan een dozijn Zwitserse arbeiders zijn aan asbest blootgesteld toen zij asbesthoudende verf gebruikten bij het verven van treinstellen. Bron: mesothelioma-facts.com, 21 februari 2012.
Meer dan een dozijn Zwitserse arbeiders zijn aan asbest blootgesteld toen zij asbesthoudende verf gebruikten bij het verven van treinstellen. Bron: mesothelioma-facts.com, 21 februari 2012.
Te weinig personen beschikken over papieren om gebouwen op asbest te mogen onderzoeken. Dat stelde staatssecretaris Atsma (milieu) begin februari in een debat in de Tweede Kamer. De branche reageert wisselend. Volgens een woordvoerder van de Vereniging voor Onderzoek naar Asbest en Milieubedreigende stoffen (VOAM) is het eigen schuld. Een inventariseerder moet sinds 1 februari een nieuwe certificaat hebben (Deskundig Inventariseerder Asbest, red). De politiek drong daarop aan. In de praktijk betekent het dat de branche daardoor voorlopig een derde van de oorspronkelijke capaciteit kwijt is en opschorting van de nieuwe regels wil. Volgens ingenieursbureau Oesterbaai van de website Asbestopschool.nl zijn er echter wel voldoende asbestdeskundigen beschikbaar om alle schoolgebouwen binnen een jaar op asbest te onderzoeken. Bron: cobouw, 3 februari en nieuwsbank, 9 februari 2012.
In de Chinese haven van Jiangyin worden schepen met asbest minder onveilig gesloopt dan op de stranden van India, Bangladesh en Pakistan. In deze landen wordt de praktijk van het beachen toegepast, vooralsnog de makkelijkste en voordeligste manier. Een schip vaart het strand op en wordt vervolgens zonder beschermende maatregelen ontmanteld. De asbest wordt gewoon ergens in de grond begraven. Meer dan de helft van de schepen wordt op deze manier gesloopt. In Jiangyin worden de vaartuigen stelselmatig uit elkaar gehaald. Al het materiaal wordt gesorteerd en alle schadelijke stoffen worden opgevangen volgens een nauwgezet plan dat van tevoren is opgesteld. De asbest wordt vervolgens in speciaal door de overheid aangewezen depots gestort. Cold recycling is in China verboden: al het schroot moet opnieuw versmolten worden voordat het weer als staal gebruikt mag worden. Een sloopschip met een gewicht van gemiddeld 15.000 ton levert daardoor in China wel zo’n 600.000 dollar minder op dan in India. Bron: Financieel dagblad, 10 januari 2012.
Ondanks een verbod exporteert de EU jaarlijks tot 3000 ton in sloopschepen verwerkte asbest naar de stranden van Zuid-Azie. In 2011 was Griekenland de grootste “dumper”(met 100 schepen), gevolgd door Noorwegen (24 schepen), het Verenigd Koninkrijk (13 schepen), Nederland (12 schepen) en Duitsland (11 schepen). Nog steeds wordt ca. 80% op stranden in landen als Bangladesh, India en Pakistan op een onveilige manier gesloopt. Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 25 januari 2012.
Leerlingen, docenten en Defensiemedewerkers die met oude asbesthoudende vliegtuigmotoren hebben gewerkt, hoeven zich geen zorgen te maken. Uit onderzoek is gebleken dat de straalmotoren geen gezondheidsrisico’s opleveren. Ook is het niet aannemelijk dat normen voor blootstelling aan asbest zijn overschreden. Dat schrijft minister Hillen van Defensie aan de Tweede Kamer. Defensie besloot ruim een jaar geleden bepaalde vliegtuigmotoren terug te halen die in de jaren ’80 en ’90 aan scholen waren uitgeleend om aan te sleutelen. Het ging onder meer om motoren van de F-104 Starfighter. Bron: ANP, 18 januari 2012.
In 36 procent van de schoolgebouwen in Vlaanderen is asbest aanwezig. In 38 procent is dat zeker niet het geval en in 26 procent weet men het niet. Dat blijkt uit een enquete die het Vlaamse Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs in 2008 hield onder 8.482 scholen in Vlaanderen. De cijfers staan in het antwoord van Vlaams Onderwijsminister Pascal Smet op een schriftelijke vraag van de partij Vlaams Belang. Voor 27 procent van de schoolgebouwen waar de aanwezigheid van asbest bekend is, bestaan concrete plannen om het materiaal te verwijderen. In 65 procent van de gevallen zijn er geen plannen en voor 8 procent van de schoolgebouwen weet men het niet. Bron: Belga, De Standaard, 24 januari 2012.
Het radioprogramma Vroege Vogels meldt dat Nederland in de top 5 van EU landen staat die in 2011 oude schepen verkochten om op de stranden van Zuidoost Azië te laten slopen. Twaalf oude zeeschepen waarvan de laatste eigenaar een Nederlands bedrijf was, eindigden in 2011 in India. Dit maakte het NGO Shipbreaking Platform, een internationale coalitie van mensenrechten –en milieuorganisaties die zich inzet voor een duurzame sloop van zeeschepen kort geleden bekend. Zij stelde een top 10 op van EU landen die in 2011 schepen verkochten voor de sloop op de stranden van Zuidoost Azië. Regels voor het dumpen van giftig afval zijn daar nauwelijks of worden niet gehandhaafd en lonen zijn laag. Bij de ontmanteling komen schadelijke afvalstoffen vrij als asbest, olie en zware metalen. Dit gebeurt onder onveilige werkomstandigheden, waarbij zelfs geregeld doden vallen. Vegetatie en vis rondom sloopstranden zijn nagenoeg verdwenen. Jaarlijks worden zo’n 800 schepen gesloopt, een merendeel hiervan op de stranden van India, Bangladesh en Pakistan. Bron: vroegevogels.vara.nl , 17 januari 2012.
Het werk aan de Amsterdamse Oostlijn zou zes weken duren, maar de metrotunnel tussen het Centraal Station en het Amstelstation is nu al zeven maanden een bouwput. Reizigers en winkeliers zijn de overlast zat. Alles ging goed totdat werklui in augustus op asbest stuitten. Het werk werd stilgelegd en het asbest werd verwijderd, waarna de metro weer kon rijden. Maar er was wel vertraging ontstaan. In oktober ging het opnieuw mis, weer vanwege asbest op station Weesperplein. Dit keer had de aannemer, tegen alle afspraken in, het asbest verwijderd. De Arbeidsinspectie legde al het werk stil. Sindsdien is er geen dag meer gewerkt. De opknapbeurt zou zes weken duren, maar na zeven maanden is het einde niet in zicht. Bron: Het Parool, 4 januari 2012.
De provincie Zuid-Holland begint een feitenonderzoek naar de stort van asbest bij de Derde Merwedehaven in Dordrecht. Volgens de provincie zijn er aanwijzingen dat er op grote schaal onverpakt asbesthoudend materiaal is gestort. De stortingen bij de afvalbergingen zouden zijn gedaan tussen 2003 tot en met 2010. De provincie sprak eerder van 1900 ton onverpakte asbest, maar volgens een lokale werkgroep gaat het om 131.000 ton. Een asbestmeting op locatie heeft geen asbestvezels in de lucht aangetroffen. Bron: NRC, 29 september 2011, www.rijnmond.nl, 20 december 2012.
Het kwaliteitssysteem GlobalGap wordt per 1 januari 2012 aangescherpt. Dan treedt GlobalGap versie 4 in werking. GlobalGap is een productstandaard, geinitieerd door de supermarkten die eisen stelt aan verse producten als tafelaardappelen, uien, kool en peen. Zonder GlobalGap-certificaat komen producten niet in de schappen van Europese supermarkten. Een van de wijzigingen per 1 januari as. is dat een teler voortaan jaarlijks voor alle (huur)percelen waarop GlobalGap-producten worden geteeld een risicoanalyse moet maken. Sloopactiviteiten (o.a. asbest) worden in deze analyse meegenomen. Bron: Boerderij, 15 november 2011.