Britse regering waarschuwt voor gasmaskers WO1

01-06-2014

De Britse regering waarschuwt scholen voor gasmaskers en tinnen helmen uit de eerste wereldoorlog. Het merendeel bevat namelijk het meest gevaarlijke blauwe asbest (crodidoliet). Deze objecten worden de laatste tijd op scholen gedemonstreerd i.v.m. de 100- jarige herdenking van WO1. Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 14 mei 2014.

Sloop schepen in Bangladesh dodelijk

16-05-2014

Ongeveer 65 tot 75 procent van de afgeschreven schepen in de wereld vaart naar de stranden van Bangladesh (Chittagong), India (Alang) en Pakistan (Gadani) om gesloopt te worden. De levensduur van een containerschip of olietanker bedraagt 25 tot 30 jaar. Terwijl het sloopproces van schepen in het Westen streng gereglementeerd is, gelden er in Azie zo goed als geen regels. Peter Gwin, journalist van National Geographic, nam samen met fotograaf Mike Hettwer een kijkje op de ‘scheepswerven’ van Chittagong. Het stuk land wordt ook wel de ‘ijzermijn’ van Bangladesh genoemd. Gwin schreef er een artikel over in de mei-editie van het tijdschrift en maakte er een korte film over. Wat hij in Chittagong zag, tartte elke verbeelding. De blootstelling aan giftige stoffen zoals asbest, zware metalen en pcb’s is er part of the job. Bron: Ad, 24 april 2014; National Geographic Magazine, mei 2014.

Steeds meer lege stallen met asbest

01-04-2014

Binnenkort staan er meer stallen leeg dan kantoren. Die voorspelling doet het kennisinstituut van Wageningen Universiteit. In 2030 staat naar schatting 15 miljoen vierkante meter aan boerenbedrijfsgebouwen leeg. Dat zijn 2100 voetbalvelden. Het gaat vooral om ligboxenstallen uit de jaren zeventig. Vaak met een dak waarin asbest is verwerkt, wat sloop niet makkelijker maakt. Gemeenten zouden hiermee bij hun herbestemmingsplannen rekening moeten houden. Bron:Trouw, 25 maart 2014.

1 op 10 asbestsaneerders houdt zich niet aan de regels

25-03-2014

Nog altijd gaat er veel te veel mis bij het verwijderen van asbest. Ondanks allerlei maatregelen. Het verwijderen van asbest gebeurt nog te vaak ondeskundig en bovendien onveilig. Dat blijkt uit gesprekken die de NOS heeft gevoerd met allerlei mensen in de branche. Asbestsaneerders zijn zeer terughoudend om openlijk over de misstanden te praten, omdat ze bang zijn daarop afgerekend te worden. Bron: nos.nl, 14 maart 2014.

Chinese asbesttreinen in Nieuw Zeeland

15-03-2014

De Nieuwzeelandse Spoorwegen heeft 40 goederentreinen uit de roulatie genomen, nadat in een van de locomotieven asbest was gevonden. De helft van de treinen was vier jaar geleden ingevoerd, de andere helft in 2013. In het koopcontract stond dat de treinen zonder asbest of andere gevaarlijke stoffen geproduceerd hadden moeten worden. Die garantie was door de Chinezen ook nog eens gegeven nadat Australie vorig jaar hetzelfde had geconstateerd. Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 28 februari 2014.

Asbest in de Amerikaanse natuur

18-01-2014

Een blog in de New York Times wijst op het risico van asbest in de natuur. In de Verenigde Staten worden steeds meer natuurlijke asbestvindplaatsen aangetroffen. Onlangs nog in Zuid Nevada, maar eerder al in Staten Island, in de bergen van Californie, in Montana, Minnesota en Wisconsin. In het oosten is de asbest in een miljard jaar oude aardlaag gevonden onder gebergtes als de Appalachen. In het westen lijkt de asbest door vulkanische activiteit te zijn ontstaan. Bron: The New York Times Blogs, 17 januari 2014.

Asbest in Spaanse natuur

15-01-2014

In delen van de Spaanse regio Andalusie komt asbest in de natuur voor. Het gaat om chrysotiel (wit) en tremoliet asbest. Het komt o.a voor aan de Costa del Sol en in het gebergte rond Ronda. In het verleden heeft Spanje getracht deze asbest te winnen. Op dit moment onderkennen de autoriteiten het risico van deze vindplaatsen nog niet. Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 16 december 2013.

Spuitasbest onder controle

07-01-2014

In Nederland zouden nog zo’n 100 panden het gevaarlijke spuitasbest bevatten. Dat bleek uit een asbestinventarisatie van TNO uit 1997. Ruim 10 jaar geleden is daar verschillende keren onderzoek naar gedaan. Vorig jaar vroeg SP-Tweede Kamerlid Paulus Janssen hoe het stond met de aanwezigheid van spuitasbest in die gebouwen. Zijn motie was aanleiding voor een nieuw onderzoek, waarvan minister Asscher de resultaten in september naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Conclusies: van de lijst met 100 gebouwen die volgens de Inspectie mogelijk nog spuitasbest bevatten, blijkt dat 69 gebouwen vrij zijn van spuitasbest, zijn gesloopt of zijn vervangen door nieuwbouw. 24 gebouwen bevatten wel spuitasbest. Dit betreft toepassingen die mogelijk nog aanwezig zijn in de gebouwconstructie of spuitasbestlagen die volledig zijn afgeschermd, zodat geen actuele blootstellingsmeting is vereist. Bron: Inspectie SZW, december 2014.

Asbest in Chinese treinen

01-12-2013

Australische spoorarbeiders zijn mogelijk aan asbest blootgesteld via in China geproduceerde spoorwegwagons. Ondanks een verbod op import van asbesthoudende producten zijn de wagons Australie met een asbestvrijverklaring binnengekomen. Dit is niet de eerste keer dat zoiets in Australie is gebeurd. Vorig jaar werd in uit China ingevoerde auto s asbest gevonden. Bron: ABC Premium News, 26 november 2013.

Woonwijk Goor met asbest vervuild

16-11-2013

De bodem van een woonwijk in het Twentse Goor is vervuild met asbest. Het is waarschijnlijk dat 550 particuliere voortuinen afgegraven moeten worden. Ook het openbaar groen in de wijk moet worden gesaneerd. De gemeente Hof van Twente, waar Goor bij hoort, en de provincie Overijssel lieten beide dit jaar de mogelijke asbestverontreiniging in de wijk ’t Geimink inventariseren. Daaruit is gebleken dat een groot deel van de tuinen in de nieuwbouwwijk is vervuild. Het asbest is waarschijnlijk afkomstig van de voormalige asbestfabriek Eternit in Goor. Provincie, gemeente en Rijk hebben al ruim 34 miljoen euro uitgetrokken om de wijk te saneren. Bron: ANP, 1 november 2013.