Puin als indicator voor asbest

18-05-2017

Een locatie is per definitie asbestverdacht als er puin of (lichte) sporen van puin aanwezig zijn. Kun je het tegendeel niet bewijzen, dan staan er forse straffen op. Bovendien bestaat de kans dat het werk wordt stilgelegd. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) handhaaft scherper dan ooit. Reden daarvan is een uitspraak van de Raad van State, eind 2016. Een bedrijf had terecht een last onder dwangsom gekregen omdat het puin in de bodem op een locatie niet aangemerkt had als asbestverdacht. Anton Roeloffzen van de Milieudienst Rijnmond meent dat er veel meer aandacht moet komen voor asbestverdachte bedrijfstakken, vooral als ze met niet-hechtgebonden asbest hebben gewerkt. Te vaak wordt er alleen gekeken naar wat we zien.
Bron: asbestmagazine.nl, 24 maart 17

Hoe een Belgisch bedrijf een heel Indiaas dorp ziek maakt

03-04-2017

Het Belgische bedrijf Eternit is medeverantwoordelijk voor de decennialange asbestvervuiling van het Indiase dorp Kymore. Dat blijkt uit een rapport van een Canadees onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in milieu en gezondheid. Het dorp eist nu dat moederbedrijf Etex opdraait voor de factuur van de sanering. Kostprijs: 50 tot 80 miljoen euro Bron: De Standaard, 24 maart 2017

Inspectie waarschuwt voor asbest in gasmaskers

03-04-2017

Gasmaskers uit landen van het voormalige Oostblok kunnen asbestvezels bevatten. Het gaat om gasmaskers met filterblikjes die je aan de slurf van het masker kan vastzetten. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) waarschuwt voor de filterblikjes, omdat het schadelijk voor de gezondheid is om deze vezels in te ademen. De gasmaskers waar de waarschuwing voor geldt zijn voor particulieren te koop. Bron: nu.nl, 31 maart 2017

Inspectie waarschuwt voor asbest in sierstenen

25-03-2017

Bepaalde soorten sierstenen bevatten asbest en vormen een gevaar voor de gezondheid, waarschuwt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De verboden edelstenen worden onder allerlei namen aangeprezen zoals chrysotiel, actinoliet, amosiet, anthofylliet, crocidoliet en tremoliet. Vaak schrijven de aanbieders er helende krachten aan toe, op zowel lichamelijk als geestelijk. Maar volgens de inspectie kunnen de stenen in hun ruwe vorm asbestvezels verliezen. Ook door het bewerken van de stenen (slijpen, schuren of boren) kunnen asbestvezels vrijkomen. De asbesthoudende edelstenen worden volgens de ILT te koop aangeboden via websites, op beurzen, op markten en in winkels. Bron: anp/nu.nl, 22 maart 2017

Europa dumpt nog steeds schepen op Aziatische sloopstranden

20-02-2017

Ondanks een internationaal verdrag, worden de meeste afgedankte zeeschepen nog altijd voor sloop op Aziatische stranden gedumpt. Vooral Europese reders zoeken deze goedkope optie, blijkt uit onderzoek. Vorig jaar hebben ook twee Nederlandse reders afgedankte schepen op omstreden locaties laten slopen. Dat zegt Shipbreaking Platform, een internationale coalitie van mensenrechten- en milieuorganisaties in Brussel. In 2016 zijn wereldwijd 862 zeeschepen gesloopt. Daarvan werden 668 op vervuilende en onveilige manier ontmanteld op sloopstranden, aldus het platform. De coalitie vraagt de Europese commissie in te grijpen. Onlangs maakte een krant in Bangladesh bekend dat een derde van de scheepsslopers door contact met asbest een hoog risico op longziektes heeft. Bron: Trouw, 4 februari 2017

Vogels verspreiden asbest

29-11-2016

Een opmerkelijke krantenkop: ‘Nestelende vogels verspreiden asbest’. In een Eindhovense woonwijk werd in 2015 asbest aangetroffen, afkomstig uit de verwarmingsbuizen van de nabijgelegen essent-centrale. Broedende vogels peuterden het isolatiemateriaal los en verspreidden zo het asbesthoudende materiaal. De gemeente Eindhoven reageerde direct. Bron: Kennisplatform Asbest, 25 november 2016

Deense rederij laat schepen slopen op stranden

15-11-2016

Een grote Deense rederij gaat door met de sloop van schepen op dubieuze sloopstranden in India. De rederij streeft wel naar verbetering van de omstandigheden waaronder op die stranden wordt gewerkt. Het slopen van schepen op stranden wordt ‘beaching’ genoemd. De praktijk van het met geweld het strand op varen en vervolgens in stukken snijden van zeereuzen staat al jaren ter discussie. De methode is slecht voor het milieu, omdat er schadelijke stoffen als asbest en olie in zee terechtkomen. Maar er wordt ook vaak gewerkt onder gevaarlijke en mensonterende omstandigheden. Jaarlijks vallen er doden onder het vaak slecht betaalde en gehuisveste personeel. In 2009 zijn onder auspiciën van de Verenigde Naties (IMO) in Hongkong richtlijnen opgesteld om het beachen aan banden te leggen. Maar omdat nog te weinig landen deze Hongkong-conventie hebben ondertekend is het verdrag nog niet in werking. Ook Nederland heeft nog niet getekend. Bron: schuttevaer.nl, 2 november 2016