Hogere boetes voor illegaal verwijderen asbest

30-05-2007

Sloopbedrijven die de regels voor het verwijderen van asbest aan hun laars lappen, moeten hogere boetes krijgen. Nu calculeren bedrijven die de regels ontduiken de boete van 500 tot 1500 euro gewoon in. Dat heeft het Platform Asbestverwijdering, waarin verschillende organisaties uit de asbestsector zitting hebben, in april laten weten. In het Verenigd Koninkrijk kreeg een bedrijf onlangs een boete van 6000 pond. Bron: Reformatorisch Dagblad, 23 april, HSE, 29 mei. Meer [url=http://www.refdag.nl/artikel/1299814/&bdquo%3BHogere+boete+voor+illegaal+verwijderen+asbest&rdquo%3B.html]www.refdag.nl[/url] Meer [url=http://www.hse.gov.uk/press/2007/gnnwm403406.htm]www.hse.gov.uk[/url]

Asbestschade terreuraanslagen

29-05-2007

Bij het instorten van de WTC-torens op 11 september 2001 kwamen veel gevaarlijke stoffen vrij, waaronder 5000 ton asbest. Het ging o.a. om het gevaarlijke spuit-asbest dat als brandwerend materiaal was gebruikt. Volgens Jonathan Bennett van het “New York Committee for Occupational Safety and Health” gaven de autoriteiten veel te snel het signaal ‘lucht veilig’. De branden hebben al met al meer dan vier maanden geduurd. Inmiddels zijn al meer dan 2000 brandweermensen voor luchtwegklachten behandeld. Volgens burgemeester Bloomberg lopen 670.000 mensen risico op klachten. Ook bij overlevenden van de terroristische aanslag op de metro in Londen van 7 juli 2005 zijn longafwijkingen geconstateerd. Oorzaak is o.a. de asbest die in de metrotunnels vrijkwam. Bron: International Ban Asbestos Secretariat, 25 april 2007. Meer www.ibas.btinternet.co.uk

Te weinig controle op asbest in Australië, Japan en Nederland

10-05-2007

Het “International Ban Asbestos” secretariaat schrijft in een artikel dat de Australische, Japanse en Nederlandse overheid de laatste tijd te weinig gedaan hebben om risico’s op asbestblootstelling te voorkomen. In Australië is ontdekt dat verschillende bedrijven het verbod op import van asbestproducten als pakkingen en pijpen ontduiken. In Japan wordt nog steeds asbest in treinen gebruikt, in luchtcompressoren en verwarming. In Nederland is geconstateerd dat de asbestverwijdering in een groot aantal Amsterdamse woningen niet volgens de regels is gebeurd. Bron: International Ban Asbestos Secretariat, 20 april 2007. Meer www.ibas.btinternet.co.uk

Asbestfraude in Amsterdam

22-04-2007

De politie in Amsterdam heeft op 11 april twee ambtenaren van Bouw- en Woningtoezicht en vier medewerkers van twee vastgoedbedrijven opgepakt. De bedrijven zouden de afgelopen jaren in honderden panden in Amsterdam illegaal asbest hebben verwijderd. De twee ambtenaren hebben volgens de politie de bedrijven geholpen bij het ontduiken van bouw- en sloopregels. Inmiddels zijn zij weer op vrije voeten. De politie kwam de illegale activiteiten op het spoor nadat een aantal ladingen asbesthoudende grond was ontdekt. De grond bleek afkomstig uit woningrenovaties. Het onderzoek loopt nog en de politie sluit niet uit dat er nog meer arrestaties volgen. TNO is gevraagd de concentratie asbest in de verdachte woningen te meten. Bron: ANP, NOS, NRC 12-19 april.

Ernstige asbestverontreiniging in Vietnam en Zuid Afrika

22-04-2007

Voormalige asbestmijnplaatsen in Vietnam en Zuid Afrika zijn door de grote hoeveelheid asbestafval onveilig voor bewoning geworden. Het betreft de plaats Tho VI in Noord Vietnam en het dorp Penge in de Zuid Afrikaanse provincie Limpopo. Penge is de plek van voormalig ’s werelds grootste amosiet asbestmijn die in de vorige eeuw van 1902 tot 1992 in werking is geweest. Bron: International Ban Asbestos Secretariat, 6 april 2007. Meer www.ibas.btinternet.co.uk

Gevaarlijk werk op ’s werelds grootste sloopscheepswerf

22-04-2007

De werkomstandigheden op ’s werelds grootste sloopscheepswerf in het Indiase Alang moeten verbeteren, aldus de International Maritime Organisation (IMO) en milieu-organisaties. Migranten uit de armste Indiase regio’s werken er onbeschermd met gevaarlijke stoffen voor 4 us dollar per dag. Het schip SS Norway ligt er al sinds eind vorig jaar in afwachting van een uitspraak van het Indiase Hooggerechtshof of het gesloopt mag worden. Het plan bestaat om internationale richtlijnen en een “green passport” in te voeren. Hierop komen alle gevaarlijke stoffen te staan die bij de bouw van de schepen zijn gebruikt. Scheepseigenaren proberen de invoering echter te vragen. The Times, 17 april 2007.

VK: Asbestschade aanslag 7 juli 2005

15-04-2007

Overlevenden van de terroristische aanslag op de metro in Londen van 7 juli 2005 hebben afwijkingen aan hun longen. Oorzaak is o.a. de asbest die in de metrotunnels vrijkwam. Bron: The News of the World, 1 april 2007

Nieuw procédé Heijmans maakt asbest onschadelijk

03-04-2007

Heijmans Infrastructuur gaat op industrieterrein Moerdijk een installatie bouwen die asbest omzet in risicoloos materiaal dat gebruikt kan worden als vulstof in de wegenbouw. Het gaat om een voor Europa uniek procédé, aldus het bedrijf. Dat meldt BN De Stem. Bron: engineering360.nl, 30 maart 2007. Meer www.engineering360.nl

Asbestsanering schip Sandrien niet volgens milieuregels

12-03-2007

Naar aanleiding van eigen onderzoek meldt het NRC dat bij de sloop van de dertig jaar oude chemicaliëntanker Sandrien in de haven van Amsterdam milieuregels zijn overtreden en gebrekkig toezicht is gehouden. Begin maart legde de arbeidsinspectie de sloop van het schip in Amsterdam stil. Op de kade, naast het restant van de Sandrien, lagen asbestdeeltjes. Het ministerie van vrom heeft opdracht gegeven tot de sloop. Het schip, waarin asbest is aangetroffen, werd in 2001 door het ministerie aan de ketting gelegd. Het was onderweg naar India om daar te worden gesloopt. Vrom zegt pas een oordeel te kunnen geven als de sloop is voltooid. Bron: NRC, 30 januari 2007.