Een op de drie Vlaamse schoolgebouwen bevat asbest

26-01-2012

In 36 procent van de schoolgebouwen in Vlaanderen is asbest aanwezig. In 38 procent is dat zeker niet het geval en in 26 procent weet men het niet. Dat blijkt uit een enquete die het Vlaamse Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs in 2008 hield onder 8.482 scholen in Vlaanderen. De cijfers staan in het antwoord van Vlaams Onderwijsminister Pascal Smet op een schriftelijke vraag van de partij Vlaams Belang. Voor 27 procent van de schoolgebouwen waar de aanwezigheid van asbest bekend is, bestaan concrete plannen om het materiaal te verwijderen. In 65 procent van de gevallen zijn er geen plannen en voor 8 procent van de schoolgebouwen weet men het niet. Bron: Belga, De Standaard, 24 januari 2012.

Nederlandse rederijen dumpen asbestschepen op stranden India

24-01-2012

Het radioprogramma Vroege Vogels meldt dat Nederland in de top 5 van EU landen staat die in 2011 oude schepen verkochten om op de stranden van Zuidoost Azië te laten slopen. Twaalf oude zeeschepen waarvan de laatste eigenaar een Nederlands bedrijf was, eindigden in 2011 in India. Dit maakte het NGO Shipbreaking Platform, een internationale coalitie van mensenrechten –en milieuorganisaties die zich inzet voor een duurzame sloop van zeeschepen kort geleden bekend. Zij stelde een top 10 op van EU landen die in 2011 schepen verkochten voor de sloop op de stranden van Zuidoost Azië. Regels voor het dumpen van giftig afval zijn daar nauwelijks of worden niet gehandhaafd en lonen zijn laag. Bij de ontmanteling komen schadelijke afvalstoffen vrij als asbest, olie en zware metalen. Dit gebeurt onder onveilige werkomstandigheden, waarbij zelfs geregeld doden vallen. Vegetatie en vis rondom sloopstranden zijn nagenoeg verdwenen. Jaarlijks worden zo’n 800 schepen gesloopt, een merendeel hiervan op de stranden van India, Bangladesh en Pakistan. Bron: vroegevogels.vara.nl , 17 januari 2012.

Asbest vertraagt oplevering metro

15-01-2012

Het werk aan de Amsterdamse Oostlijn zou zes weken duren, maar de metrotunnel tussen het Centraal Station en het Amstelstation is nu al zeven maanden een bouwput. Reizigers en winkeliers zijn de overlast zat. Alles ging goed totdat werklui in augustus op asbest stuitten. Het werk werd stilgelegd en het asbest werd verwijderd, waarna de metro weer kon rijden. Maar er was wel vertraging ontstaan. In oktober ging het opnieuw mis, weer vanwege asbest op station Weesperplein. Dit keer had de aannemer, tegen alle afspraken in, het asbest verwijderd. De Arbeidsinspectie legde al het werk stil. Sindsdien is er geen dag meer gewerkt. De opknapbeurt zou zes weken duren, maar na zeven maanden is het einde niet in zicht. Bron: Het Parool, 4 januari 2012.

Onderzoek naar stort asbest Merwedehaven

27-12-2011

De provincie Zuid-Holland begint een feitenonderzoek naar de stort van asbest bij de Derde Merwedehaven in Dordrecht. Volgens de provincie zijn er aanwijzingen dat er op grote schaal onverpakt asbesthoudend materiaal is gestort. De stortingen bij de afvalbergingen zouden zijn gedaan tussen 2003 tot en met 2010. De provincie sprak eerder van 1900 ton onverpakte asbest, maar volgens een lokale werkgroep gaat het om 131.000 ton. Een asbestmeting op locatie heeft geen asbestvezels in de lucht aangetroffen. Bron: NRC, 29 september 2011, www.rijnmond.nl, 20 december 2012.

Asbestrisico in GlobalGap-richtlijnen

01-12-2011

Het kwaliteitssysteem GlobalGap wordt per 1 januari 2012 aangescherpt. Dan treedt GlobalGap versie 4 in werking. GlobalGap is een productstandaard, geinitieerd door de supermarkten die eisen stelt aan verse producten als tafelaardappelen, uien, kool en peen. Zonder GlobalGap-certificaat komen producten niet in de schappen van Europese supermarkten. Een van de wijzigingen per 1 januari as. is dat een teler voortaan jaarlijks voor alle (huur)percelen waarop GlobalGap-producten worden geteeld een risicoanalyse moet maken. Sloopactiviteiten (o.a. asbest) worden in deze analyse meegenomen. Bron: Boerderij, 15 november 2011.

Postbodes worden asbestinspecteur

15-11-2011

Een Rotterdams asbestlaboratorium schoolt 25 postbodes om tot asbestinspecteur. Zo kunnen de postbodes van PostNL, wier baan op de tocht staat, toch weer aan de slag. Naar asbestinspecteurs is veel vraag, omdat staatssecretaris Joop Atsma wil dat gemeentes en schoolbesturen meer controleren op asbest in de schoolgebouwen. Uit tussentijdse resultaten van een enquete onder 9800 scholen blijkt dat 81 procent van de scholen waar een controle is geweest, asbest bevat. Bron: AD, 4 november 2011.

Wel of geen asbestgevaar in metrotunnel

15-11-2011

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV heeft aangifte gedaan tegen de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (DIVV) van de gemeente Amsterdam. Aanleiding is de vondst van asbest bij de renovatie van de metrotunnel tussen Centraal Station en station Amstel. Volgens de reizigersclub zijn passagiers wekenlang blootgesteld aan asbest. De gemeente Amsterdam ontkent dit in een persbericht. Volgens de gemeente is er sinds begin oktober in totaal drie keer asbest gevonden. De Arbeidsinspectie legde het werk aan de renovatie van de oude metrotunnel stil na een van de vondsten. Het asbest zat, volgens de gemeent in een oude atoombunker en is niet in de stations of tunnel terechtgekomen. Uit luchtmetingen blijkt dat reizigers geen risico lopen. De inspectie neemt het de aannemer kwalijk dat deze niet vooraf gemeld heeft dat er gewerkt zou worden in ruimtes waar het gevaarlijke materiaal aanwezig was. Bron: Gemeente Amsterdam, 7 november, Parool, 8 november.

FNV stimuleert veilige scheepssloop in India

15-11-2011

FNV start een inzamelingsactie voor een trainingscentrum voor shipbreakers in India. Shipbreaking (het ontmantelen van grote schepen) is een van de gevaarlijkste beroepen ter wereld. Stalen platen tillen met blote handen. Roest afbikken zonder bril. Asbest losrukken op teenslippers. In Alang ligt de grootste scheepssloopwerf in India. De FNV wil daar samen met de lokale vakbond een trainingscentrum opzetten waar de arbeiders leren over veilig werken. Iedereen kan een donatie overmaken op bankrekeningnr. 63.51.17.185 ten name van FNV Mondiaal onder vermelding van: shipbreakers India. Bron: fnv bondgenoten, november 2011.

Geen asbestverwijdering maar asbestomdraaiing

15-10-2011

De gemeente Harderwijk wil de zwaar verontreinigde grond van de voormalige fabriek Asbestona omdraaien. Het volledig afgraven en afvoeren van de grond blijkt te duur te zijn.
Volgens de omdraai-methode wordt een schonere laag onder de vervuilde laag vandaan gehaald en komt deze er weer bovenop te liggen. Zo ontstaat een 2 meter dikke, schone bovenlaag, wat een meter meer is dan de wettelijke eis. De sanering van het terrein van de voormalige asbestfabriek is onderdeel van het nieuwbouwproject Waterfront. De vrijgekomen gronden langs de boulevard worden benut voor woningbouw. Een onbeantwoorde vraag is wat de toekomstige huizenkopers van de omdraai-methode zullen vinden. Gevreesd wordt dat de huizen wel eens fors minder waard zullen zijn omdat diep in de grond nog altijd asbest zit. Bron: Reformatorisch dagblad, 7 oktober 2011.

De Egyptische asbesterfenis

15-10-2011

Het gebruik van asbest werd in 2005 in Egypte verboden. Momenteel heeft het land niet alleen te maken met de schadelijke effecten van de commerciele activiteiten van de voormalige asbestcementfabrieken, maar ook met het asbestafval dat altijd zonder enige regulering in de nabijheid van de fabrieken werd gestort. Recente luchtmetingen laten nog steeds asbestvervuiling zien in de omgeving van de fabrieken. Het aantal gevallen van mesothelioom is in Egypte inmiddels gestegen van 159 tussen 1984 en 1999 tot 733 tussen 2000 en 2005. Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 26 september 2011.