In de Chinese haven van Jiangyin worden schepen met asbest minder onveilig gesloopt dan op de stranden van India, Bangladesh en Pakistan. In deze landen wordt de praktijk van het beachen toegepast, vooralsnog de makkelijkste en voordeligste manier. Een schip vaart het strand op en wordt vervolgens zonder beschermende maatregelen ontmanteld. De asbest wordt gewoon ergens in de grond begraven. Meer dan de helft van de schepen wordt op deze manier gesloopt. In Jiangyin worden de vaartuigen stelselmatig uit elkaar gehaald. Al het materiaal wordt gesorteerd en alle schadelijke stoffen worden opgevangen volgens een nauwgezet plan dat van tevoren is opgesteld. De asbest wordt vervolgens in speciaal door de overheid aangewezen depots gestort. Cold recycling is in China verboden: al het schroot moet opnieuw versmolten worden voordat het weer als staal gebruikt mag worden. Een sloopschip met een gewicht van gemiddeld 15.000 ton levert daardoor in China wel zo’n 600.000 dollar minder op dan in India. Bron: Financieel dagblad, 10 januari 2012.