Deense rederij laat schepen slopen op stranden

15-11-2016

Een grote Deense rederij gaat door met de sloop van schepen op dubieuze sloopstranden in India. De rederij streeft wel naar verbetering van de omstandigheden waaronder op die stranden wordt gewerkt. Het slopen van schepen op stranden wordt ‘beaching’ genoemd. De praktijk van het met geweld het strand op varen en vervolgens in stukken snijden van zeereuzen staat al jaren ter discussie. De methode is slecht voor het milieu, omdat er schadelijke stoffen als asbest en olie in zee terechtkomen. Maar er wordt ook vaak gewerkt onder gevaarlijke en mensonterende omstandigheden. Jaarlijks vallen er doden onder het vaak slecht betaalde en gehuisveste personeel. In 2009 zijn onder auspiciën van de Verenigde Naties (IMO) in Hongkong richtlijnen opgesteld om het beachen aan banden te leggen. Maar omdat nog te weinig landen deze Hongkong-conventie hebben ondertekend is het verdrag nog niet in werking. Ook Nederland heeft nog niet getekend. Bron: schuttevaer.nl, 2 november 2016

Boswachters slaan alarm over dumpen asbest

02-11-2016

Het radioprogramma Een Vandaag ging op 1 november over het dumpen van asbest in de natuur. Er wordt steeds vaker asbest gedumpt in de natuur. Boswachters in Brabant slaan alarm: in sommige gebieden worden wekelijks illegaal gedumpte partijen asbest aangetroffen. Vermoedelijk gaat het om mensen die tuinhuisjes en andere bouwwerken in en om eigen huis slopen en af willen van het asbest. Ook in Australie wordt het probleem van illegale dumping in parken en bossen steeds groter, aldus de krant The Age. Bron: eenvandaag.nl, 1 november 2016  ; The Age, 15 oktober 2016

Toekomst Russisch stadje Asbest is onzeker

07-10-2016

Het Belgische tv-programma Terzake ging op 16 september over het Russische plaatsje Asbest. De  mijn van Asbest is de grootste in zijn soort ter wereld. Gezondheidsproblemen worden door de overheid toegedekt. De hele stad is gebouwd rond de asbestindustrie en de toekomst daarvan is heel onzeker. Bron: vrtnieuws/terzake: 16 september 2016

Waarom de meeste schepen nog steeds asbest bevatten

28-09-2016

Volgens het Internationaal Ban Asbestos Secretariaat wordt nog steeds in 80% van de nieuwe schepen asbest aangetroffen. De belangrijkste reden is dat ‘asbestvrij’ in verschillende landen iets anders betekent. In Chinese marine-materialen die asbestvrij waren verklaard, is bijvoorbeeld tot 15% asbest gevonden. Om in Australie of Nederland geregistreerd te worden, moet de eigenaar van een schip eerst een asbestinventarisatie laten doen door een ISO17020 geaccrediteerd in de marine gespecialiseerd bedrijf: Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 22 augustus 2016

Zendpiraten gebruiken asbest tegen inspectie

19-09-2016

Inspecteurs die illegale piratenzenders moeten opsporen, worden in hun activiteiten steeds vaker belemmerd door asbest. Begin september was het raak in het plaatsje Elim waar inspecteurs van het agentschap de zendcomputer van een radiostation hebben ontmanteld. Om de apparatuur heen waren asbestplaten geplaatst, zodat het voor de inspecteurs moeilijker was om de boel te ontmantelen. Om het asbest op te ruimen moest namelijk een specialistisch bedrijf worden ingeschakeld. Eerder gebeurde iets soortgelijks in Haaksbergen (Overijssel). Bron: Dagblad van het Noorden, 8 september 2016, IAS Nieuws, 5 januari 2016

Asbest in Griekse goudmijn

15-09-2016

Er zijn plannen om goud te gaan winnen in de Skouries mijn, op het schiereiland Haldiki in Noord Griekenland. Een Griekse mineraloog wijst op de risico’s omdat in de rotsen van de mijnen ook tremoliet asbest voorkomt, een amfibool asbestsoort. Bij explosies om bij het goud te komen, zal die asbest vrijkomen. Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 24 juli 2016

De drie enige inwoners van Wittenoom

14-09-2016

In de West-Australische plaats Wittenoom werd van 1943 tot 1966 het gevaarlijke blauwe asbest gewonnen (crocidoliet). De Australische nieuwssite ABC publiceert een verslag van gesprekken met de drie enig overgebleven inwoners van Wittenoom. Al sinds 2007 wil de overheid van West Australië het plaatsje van alle kaarten halen door de infrastructuur te verwijderen en bewoning te verbieden. Dit omdat de asbestvezelconcentratie er te hoog zou zijn door de omvangrijke hoeveelheden blauwe asbestafval overal in en rondom het plaatsje.. Deze drie inwoners weigerden te vertrekken. Bron: ABC.net, 5 september 2016; IAS Nieuws, 5 januari 2016

Zelf asbest opruimen kan soms

15-08-2016

De Vereniging Eigen Huis wijst in een artikel in de Volkskrant burgers op de mogelijkheid zelf asbest te verwijderen. Een beetje handige klusser kan een kleinschalig (maximaal 35m2) karwei ook zelf aanpakken, zeker als de dakplaten nog van goede kwaliteit zijn, aldus een woordvoerder. Wel moet eerst een sloopvergunning bij de gemeente worden aangevraagd. Of je mag slopen, hangt af van de mate van verwering van het materiaal die de kans bepaalt of er vezels zullen vrijkomen. Als je ervoor zorgt dat de platen heel van het dak komen, is er volgens de Vereniging Eigen Huis niet veel aan de hand. Grotere klussen zoals een dak van vijftig vierkante meter of een sterk verbrokkeld dak, moeten aan een erkend asbestsaneerder worden uitbesteed. Inclusief nieuwe dakbedekking komen de kosten dan op 8 tot 21.000 euro. Volkskrant, 6 augustus 2016