Transparantie asbestbranche vereist

04-03-2014

Nadat twee jaar geleden de Nationale Ombudsman al oordeelde dat de Raad voor Accreditatie (RvA) voor de asbestbranche meer transparant moet zijn, kwam ook de rechtbank eind 2012 tot oordeel dat dit orgaan op onhoudbare gronden informatie achterhield. De Raad is een bestuursorgaan dat in opdracht van het Ministerie van SZW toezicht uitvoert op laboratoria. Dit toezicht onttrekt zich echter volledig aan het blikveld van de burger. Nadat asbestvewijderaar Horyon een klacht over een laboratorium bij de RvA had Ingediend, wilde de Raad in eerste instantie niets aan Horyon kwijt vanuit de gedachte dat klagers zoals Horyon zogenaamde derden zouden zijn met wie zij niet wenste te communiceren inzake bevindingen over klanten. Bron: asbestenbouw.com, 15 januari 2014.

Openbaarmaking inspectiegegevens asbestovertreders

25-02-2014

De Inspectie SZW gaat de inspectiegegevens van individuele bedrijven stapsgewijs meer openbaar maken. Doel hiervan is om volledige en betrouwbare informatie over controles te bieden. Dat schrijft minister Asscher aan de Tweede Kamer. In eerste instantie gaat het om het openbaar maken van overtredingen waar milieu-informatie een rol speelt, zoals bedrijven die de regels inzake asbestsanering overtreden. De Inspectie SZW verwacht in het tweede kwartaal van 2014 te beginnen met het openbaar maken van deze gegevens. Bron: rijksoverheid.nl, inspectie szw.nl, 21 februari 2014.

Asbest in de broodindustrie – Kamervragen

20-02-2014

In antwoord op SP-kamervragen asbest in de broodindustrie meldt minister Asscher (SZW) dat het de verantwoordelijkheid van werkgevers is om mogelijke arbeidsrisico’s in kaart te brengen en adequate beheersmaatregelen te treffen. Dit alles in het kader van de zorg voor de gezondheid en veiligheid van het personeel. De beheersmaatregelen op dit punt dekken over het algemeen ook de risico’s voor de consument voldoende af. Op verzoek van twee werkgevers-organisaties in de (industriele) bakkerssector gaat de Inspectie SZW met hen in overleg over een brancheaanpak. Voor de Voedsel- en Warenauthoriteit (NVWA) is het voorkomen van contaminatie van levensmiddelen een speerpunt van het beleid. Specifieke contaminatie, zoals in dit geval asbest uit verouderde ovens, zal onder de aandacht gebracht worden bij inspecteurs zodat het beoordeeld wordt bij toekomstige audits en inspecties. De minister meldt bovendien dat het RIVM op basis van epidemiologische studies concludeert dat geen duidelijk verband kan worden aangetoond tussen het eten van asbest (orale blootstelling) en een verhoogde kankerincidentie. In dierenexperimenten zijn geen carcinogene effecten waargenomen na orale blootstelling. Bron: rijksoverheid.nl 10 februari 2014.

Sancties voor certificerende en keurende instellingen asbestsector

13-02-2014

Certificerende en keurende instellingen (cki’s) in de asbestsector zijn de afgelopen jaren terughoudend geworden als het gaat om het opleggen van sancties. Daarmee worden de strengere regels voor het verwijderen van asbest, die per 1 februari 2012 gelden, niet goed toegepast. Dit concludeert de Inspectie SZW uit een onderzoek nadat sinds februari 2012 een nieuw certificatieschema asbestverwijdering van kracht is gegaan. De minister van SZW meldt hierop in een brief naar de Tweede Kamer dat de onderzoeksresultaten voor hem aanleiding zijn om op korte termijn maatregelen te nemen naar de cki s . De Inspectie SZW zal de uitvoering hiervan op zich nemen. Nadat de maatregelen opgelegd zijn, zal de minister de Kamer hierover informeren. Bron: Inspectie SZW en rijksoverheid.nl, 20 januari 2014.

Kritiek op asbestpolitiek

30-01-2014

De politiek heeft in het asbestdossier tonnen boter op het hoofd, aldus een handhavingsjurist in Trouw. Eerst een bekend gevaarlijke stof veel te lang toestaan ten faveure van het bedrijfsleven, vervolgens het grotendeels privatiseren van het toezicht op asbestverwijdering, met desastreuze gevolgen. Als klap op de vuurpijl stimuleert en subsidieert de overheid de sanering van niet zo heel gevaarlijk asbest (de golfplaten daken) en worden de veel gevaarlijker inpandige toepassingen als amosietplaten en asbestkoord (als in die ovens) grotendeels ongemoeid gelaten. De discussie over asbestbrood zweeft naar zijn mening geheel in de lucht. Het is volstrekt onduidelijk welke soort asbest, in welke hoeveelheid en in welke vorm is vrijgekomen en/of vrijkomt in deze ovens. Dat betekent dat er geen zinnig woord te zeggen is over de eventuele risico’s die daarmee samenhangen. Bron: Trouw, 15 januari 2014.

Invoering nieuwe grenswaarden asbest

29-01-2014

In een brief aan de Tweede Kamer meldt minister Asscher (SZW) dat hij streeft naar een verlaging van de grenswaarde voor chrysotiel (wit) asbest per 1 juli 2014 naar 2000 vezels/m3. Voor amfibool (blauw, bruin) asbest wil de minister een grenswaardeverlaging naar 300 vezels/m3 per 1 januari 2015. Deze laatste grenswaarde wordt daarmee iets lager dan oorspronkelijk geadviseerd door de SER. Daarmee zullen de grenswaarden voor blootstelling op de werkplek en voor milieublootstelling gelijk getrokken worden. In de praktijk doen zich namelijk veel overgangssituaties voor tussen milieu- en werkpleksituaties en daardoor kon onduidelijkheid over te hanteren normen ontstaan. Bron: Brief SZW d.d. 21 januari 2014.

100.00 euro boete wegens illegale asbestverwijdering

22-01-2014

De Inspectie SZW heeft aan een stichting voor jeugdzorg en hulpverlening een boete opgelegd van 100.800 euro voor het illegaal verwijderen van asbesthoudende panelen van woonunits in Venlo. De technische dienst van de Stichting had de panelen zelf gerepareerd. Losliggende stukjes van de betreffende panelen lagen verspreid in de omgeving rondom de gebouwen en in het grasveld. De asbesthoudende panelen hadden verwijderd moeten worden door een gecertificeerd asbestsaneringsbedrijf. Er zijn dan ook verschillende overtredingen begaan. Zo zijn de werkzaamheden niet gemeld bij de Inspectie SZW, is er geen inventarisatierapport opgesteld, zijn er geen passende adembescherming en persoonlijke beschermingsmiddelen gebruikt en is het asbesthoudend afval niet op de juiste wijze verpakt en afgevoerd. Bron: Inspectie SZW, 7 januari 2014.

Certificerende instellingen in de asbest terughoudend met opleggen sancties

22-01-2014

Certificerende en keurende instellingen (cki’s) in de asbestsector zijn de afgelopen jaren terughoudend geworden als het gaat om het opleggen van sancties. Daarmee worden de strengere regels voor het verwijderen van asbest, die per 1 februari 2012 gelden, niet goed toegepast. Dit concludeert de Inspectie SZW uit een onderzoek nadat sinds februari 2012 een nieuw certificatieschema asbestverwijdering van kracht is gegaan. Bron: Inspectie SZW, 20 januari 2014.

India compenseert asbestoseslachtoffers

18-01-2014

Voor het eerst heeft de Indiase overheid een schadevergoeding toegekend aan 14 mijnwerkers met asbestose (stoflongen door asbest). De mannen hadden in een asbestmijn gewerkt. Bron: The Times of India, 21 december 2013.

Overijssel verwijdert 1.000.000 m2 asbest

07-01-2014

De provincie Overijssel loopt voor de troepen uit: waar landelijk pas in 2024 alle asbest verwijderd moet zijn uit alle daken, wil Overijssel dat bedrijfsdaken de komende jaren asbestvrij worden . Onder andere een subsidie moet bedrijven over de streep trekken. Bron: Inspectie SZW, december 2013.