Landelijk asbestvolgsysteem in gebruik

15-06-2012

Het Landelijk asbestvolgsysteem (LAVS) is formeel in gebruik genomen door woningcorporatie De Alliantie. Zeven corporaties staan op het punt dat voorbeeld te volgen. Via het LAVS wordt inzichtelijk welke partijen bij het asbestverwijderingsproces betrokken zijn, van asbestinventarisatie tot en met de stort. Er komt daarmee transparantie voor overheid en voor marktpartijen. Daar is iedereen bij gebaat, aldus een woordvoerder. Woningcorporaties zijn de eerste groep gebruikers. Het is de bedoeling dat het volgsysteem landelijk wordt uitgerold. Mogelijk wordt LAVS in de toekomst zelfs verplicht. 80% van de corporaties heeft hiervoor al een intentieverklaring getekend. Bron: asbestenbouw.nl en cobouw.nl, 6 juni 2012.

Gevaarlijke asbestproducten in EU

01-06-2012

Hoewel asbest in de EU sinds 2005 is verboden, worden nog steeds door inspecties van verschillende landen producten met asbest gevonden die geimporteerd zijn uit landen waar asbest nog steeds gebruikt wordt. Het gaat o.a. om remvoeringen, remblokken, vuurwerk, tuinlantaarns, thermale kolven en vacuum kannen. Het merendeel komt uit China. Bron: International Ban Asbestos Secretariaat, 14 mei 2012.

Nog steeds veel asbestgevaar in Nederland

26-05-2012

Advocaat Ruers wijst in een interview op het risico dat mensen in Nederland nog steeds met asbest in aanraking kunnen komen. Cijfers tonen volgens Ruers aan dat er in Nederlandse gebouwen en onder fietspaden, zandwegen en erven van boerderijen 70.000 ton asbest ligt. In tachtig procent van de voor 1993 gebouwde Nederlandse woningen, flatgebouwen en kantoren zit nog asbest. Zolang de platen onaangeroerd blijven is er weinig aan de hand, maar als er verbouwd wordt of groot onderhoud gepleegd, kan het mis gaan. In kantoorgebouwen gaat het bijvoorbeeld om de zogenaamde sus-kasten, waardoor verwarming en airconditioning stroomt. Hierin zitten amosiet (bruine) asbestplaten. In woningen kan het o.a. gaan om met asbest beklede vloerbedekking. In de omgeving van voormalig asbestproducent Eternit in Goor is veel asbestafval gebruikt. Hele fietspaden en oprijlanen werden met asbest opgehoogd, aldus Ruers. Als advocaat behandelt Ruers veel asbest en gezondheidgerelateerde zaken. Daarnaast vertegenwoordigt hij het Comite Asbestslachtoffers in de Raad van Toezicht en Advies van het IAS. Bron: De Telegraaf, 19 mei 2012.

Belgisch Eternit moet asbeststort saneren

24-05-2012

Eternit Belgie, voormalig asbestverwerker, moet zijn oude stortplaats in Kapelle-op-den-Bos saneren door bepaalde stukken te verharden of ontoegankelijk te maken. Dit omdat de plek potentieel gevaarlijk is voor de gezondheid. In de grond is ongeveer vijftig milligram asbest per kilogram gevonden, vijf keer meer dan toegestaan, maar nog wel beduidend onder de alarmdrempel van honderd milligram. Op het vervuilde terrein van 3,8 hectare bevinden zich momenteel een sporthal en voetbalterreinen. Voor 1 september moet het bedrijf een bodemsaneringsproject aan de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) voorleggen, waarin staat hoe het de sanering zal aanpakken. Omdat het om een grote locatie gaat, kan de sanering voor Eternit een dure zaak worden. Alle kosten zijn voor rekening van de vervuiler. Bron: De Standaard, 21 mei 2012.

Dek asbestwegen af

15-05-2012

Voormalig asbestverwerker Eternit uit Goor (Overijssel) sluit niet uit dat er nog steeds mensen wonen aan met asbestpuin verharde wegen of erven, die niet zijn afgedekt. Het bedrijf roept hen op zich bij hun gemeente te melden voor een sanering, of in elk geval te zorgen voor een permanente afdekking met asfalt, klinkers, beton of een tenminste 20 centimeter dikke laag zand, grond, of puingranulaat. Eternit stelde tot 1974 aan streekbewoners gratis asbestcementresten ter beschikking om wegen en erven te verharden. Bron: Twentse Courant Tubantia, 10 mei 2012.

Asbestrisico offshore-installaties

15-05-2012

Volgens de Britse Health and Safety Executive (HSE) kunnen voor 1999 gebouwde offshore installaties asbesthoudende materialen bevatten. Des te ouder de installatie, des te groter de kans dat isolatie en beschot, externe beplating, remvoeringen, elektrische schakelkasten en pakkingen asbest bevatten. Bron: HSE, 2 mei 2012.

Meer asbest op stortplaats Derde Merwedehaven

01-05-2012

Op de stortplaats Derde Merwedehaven in Dordrecht ligt veel meer asbest dan gedacht. Dat meldt de NOS op basis van documenten die de omroep in bezit heeft. Voor 2003 zouden tienduizenden tonnen afval met asbest zijn gestort. Omwonenden maken zich al jaren zorgen over het afval met asbest. De stortplaats gaat dicht en wordt een recreatiegebied. De provincie berekende eerder dat er vanaf 2003 131.000 ton afval met asbest is gestort. Volgens de provincie is er weinig aan de hand, omdat het om verpakt afval gaat. Omwonenden eisen openheid van zaken. Bron: ANP, 29 april 2012.

Veel illegale asbestverwijdering in Belgie

01-04-2012

Elke dag ontdekt de Belgische politie meer dan drie gevallen van zware afvalcriminaliteit. Het meeste geld verdienen criminelen met gevaarlijk, industrieel afval, zoals asbest en chemische stoffen. Dat wordt dan illegaal opgemengd, liefst in vloeibare vorm. Ook worden systematisch heffingen omzeild door te doen alsof de verwerking ecologisch gebeurt in de vorm van recycling. Andere manieren zijn het dumpen van het afval op plaatsen waar dat niet mag of het illegaal verschepen naar met name Afrika of voormalige Oostbloklanden. Ruim 779 van de 1118 gevallen van zware afvalcriminaliteit zijn vastgesteld bij bedrijven. Een deel werkt volledig illegaal, een ander deel combineert legale met illegale activeiten. Belgisch tijdschrift De Tijd, 17 maart 2012.

Eu stelt nieuwe regels sloop schepen voor

27-03-2012

De Europese Commissie heeft nieuwe regels voorgesteld om ervoor te zorgen dat Europese schepen enkel worden gesloopt in inrichtingen die voldoen aan normen inzake arbeidsveiligheid en milieuverantwoord beheer. In 2009 is meer dan 90 % van de Europese schepen ontmanteld in inrichtingen die niet aan de huidige OESO normen voldeden. Het aantal Europese sloopschepen is aanzienlijk: 17 % van het tonnage in de wereld is onder EU-vlag geregistreerd. De wereldwijde verbetering van scheepsontmantelingspraktijken is daarom een prioriteit voor de EU. Bron: visserijnieuws.nl, 24 maart 2012.

Vertraging NS door asbestmelding

27-03-2012

De NS had op 26 maart te kampen met vertragingen van meer dan een uur omdat bij werkzaamheden in de Schipholtunnel mogelijk asbest was vrijgekomen. Spoorbeheerder ProRail vond echter niets, waarna de tunnel weer werd vrijgegeven. Bron: nos.nl, 26 maart 2012.