Het Russische asbestschip de Nisjnevolsjkiy had begin januari nooit uit Velsen mogen vertrekken omdat door schuldeisers beslag op het schip was gelegd. De overheid was hiervan op de hoogte maar liet het schip vertrekken om aansprakelijkheidsaffaires zoals met de Otapan te voorkomen. Dat meent een advocaat van één van de schuldeisers. Het schip lag sinds juni 2007 in de haven van Velsen. De eigenaar was niet in staat om de kosten voor geleverde olie en verzorging bemanning te voldoen. De bemanningsleden sloopten hierop delen van het schip om via de verkoop van materialen aan inkomsten te komen. Zo kwam ook asbesthoudend materiaal vrij. Inmiddels is het schip verkocht en met behulp van een sleepboot terug naar Rusland versleept. De oplossing van de problemen met het asbestschip Otapan komt dichterbij omdat Nederland en Turkije eindelijk overeenstemming hebben bereikt over de sloop van het schip. De voormalige zwaveltanker ligt sinds de sanering van 76 ton asbest, vorig jaar in de haven van Rotterdam, afgemeerd in ‘s-Gravendeel. Nu een aangepaste exportvergunning is vrijgegeven, kan het schip terugkeren naar Turkije, waar het conform Europese milieu-regels zal worden gesloopt en ontdaan van de resterende 850 kilo pure asbest en 331 ton stookolie. Minister Cramer van VROM gaat de 300.000 euro saneringskosten op de eigenaar verhalen. Bron: Het Financieele Dagblad, 8 januari 2008, NRC 13 en 22 maart.