De handhaving van de asbestregels op zee is nog gecompliceerder dan aan land aldus de scheepvaartvakbond Nautilus. De bond besteedde eind juni een congres aan dit thema. Net als aan de wal geldt ook op Nederlandse schepen sinds 1993 een verbod op het gebruik van asbest. Veel schepen werken echter nog steeds met asbest-pakkingen die al voor het verbod zijn aangeschaft. West-Europa, de Verenigde Staten en Australie voldoen wel aan de strenge asbestnormen, maar Oost-Europa, Zuid- en Midden-Amerika en vooral het Verre Oosten niet. In bijvoorbeeld China wordt asbest nog gewoon gebruikt. Als een Europees schip in een haven van een land zonder strikte asbestregels, reparaties laat uitvoeren of een reserve-onderdeel aanschaft, is het de bemanning vaak niet duidelijk dat er asbest in verwerkt kan zijn. Het meeste asbest aan boord van schepen is verwerkt in pakkingen, maar ook in plafonds en wanden. Vooral de branddekens met asbest die worden gebruikt voor afdekking en de pakkingen tussen leidingonderdelen vormen een gevaar voor de bemanning. Zolang asbest met rust wordt gelaten is het gevaar beperkt. Maar het wordt risicovol wanneer met branddekens wordt gewerkt en pakkingen worden verwisseld. Aldus een woordvoerder van een asbest-inventarisatiebureau. Bron: Trouw, 30 juni 2010.